Uczęszczanie do szkoły to nieodłączny element życia każdego dziecka. W szkole dzieci po raz pierwszy mają okazję systematycznie pracować, zbudować szeroką sieć kontaktów towarzyskich i podejmować aktywności zgodne ze swoimi zainteresowaniami. Często mówiąc o uczęszczaniu dziecka do szkoły, zwracamy uwagę na jego gotowość do podjęcia nauki w szkole – zdarza się, że dziecko nie jest jeszcze całkowicie gotowe do tak dużej zmiany w swoim życiu i skutkuje to różnymi, często nieprzyjemnymi sytuacjami. Okazuje się, ze gotowość szkolna obejmuje szereg różnych aspektów funkcjonowania i dziś chcielibyśmy te aspekty przybliżyć.
Najważniejsza w tej kwestii wydaje się dojrzałość umysłowa, która obejmuje takie umiejętności jak swobodne, zrozumiałe dla otoczenia wyrażanie się, wiedzę na różne tematy (oczywiście bardzo podstawową), umiejętność koncentrowania uwagi na wybranych zadaniach. Dziecko gotowe do nauki szkolnej jest aktywne poznawczo, ciekawe świata, potrafi doprowadzić rozpoczęte działania do końca. Ma również wiedzę o sobie -potrafi się przedstawić, powiedzieć ile ma lat oraz gdzie mieszka.
Sprawność fizyczna również jest bardzo ważnym aspektem funkcjonowania w szkole. Sprawność manualna i grafomotoryczna są bardzo ważne w zdobywaniu nowych umiejętności szkolnych, podobnie jak sprawność ruchowa czy też odporność na zmęczenie. Oczywiście tutaj może być różnie – sami dobrze znamy swoje dzieci i wiemy, że niektóre są bardziej aktywne, inne mniej.
Nie mniej ważne są umiejętności i zdolności, które mogą być przydatne podczas przebywania w grupie – dojrzałość społeczno emocjonalna jest bardzo ważna i może decydować o przyjęciu lub odrzuceniu przez rówieśników. Dziecko dojrzałe w tej kwestii cechuje się przede wszystkim adekwatnymi do sytuacji reakcjami emocjonalnymi – nie wybucha płaczem, nie jest szczególnie drażliwe albo bardzo lękliwe. Konflikty z kolegami i koleżankami zawsze zdarzają się wśród dzieci, warto jednak zwrócić uwagę na powody i skale tych konfliktów. Być może część z nich wynika właśnie z nie do końca jeszcze dojrzałego podejścia do emocji. W takich sytuacjach zawsze warto o tym rozmawiać 🙂
Ostatnimi umiejętnościami, które u dziecka idącego do szkoły mają duże znaczenie, są umiejętności przydatne w nauce czytania i pisania oraz w nauce matematyki: umiejętność analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, rozpoznawania i porównywania dźwięków i kształtów a także umiejętność klasyfikowania, dodawania i odejmowania do 10.
Oczywiście to są tylko niektóre przykłady konkretnych umiejętności. Posiadanie lub nie posiadanie każdej z nich nie decydują jednoznacznie o sukcesie i dobrym przystosowaniu w szkole. Chcemy tylko zwrócić uwagę na to, jak wiele jest aspektów gotowości szkolnej, o których być może większość z nas nawet nie wiedziała. Ważne jest, aby każdy z tych aspektów umiejętnie u dziecka pielęgnować już wcześniej, tak aby przychodząc do szkoły, było ono gotowe na wiele różnych doświadczeń 🙂