Przyszła jesień, a zatem również i długie wieczory, dlatego przychodzę z pomysłami jak wykorzystać je w przyjemny i pożyteczny sposób. Każdy z nas choć raz w życiu zagrał w grę planszową, tzw. planszówkę.
Jak połączyć świetną grę z nauką języka obcego? Poprzez stworzenie planszówki, z kart które mamy w naszej książce. W książce Genki English i Genki Español mamy karty, najpierw możemy je po kolorować, później wyciąć a następnie ułożyć na podłodze tak by był początek i koniec. Na 2 kartkach możemy dodatkowo napisać START i FINISH lub w wersji hiszpańskiej SALIDA (start) i LLEGADA (meta).
Trudniejsza wersja dla starszych dzieciaków
Dla starszych dzieciaków i młodzieży proponuję zamiast kart stworzyć planszówkę z kolorami. Każdy kolor będzie odpowiadał danemu zagadnieniu na przykład, niebieskie pola to słownictwo, zielone to gramatyka a czerwone to jakieś zadanie do wykonania. Zadania będą różne, zależnie od stopnia zaawansowania dziecka i tak przykładowo pole niebieski które sugeruję nam słownictwo można wymienić 3 słówka z danej kategorii, ułożyć zdanie z danym słówkiem lub ułożyć pytanie z podanym słówkiem (słowo wybiera przeciwnik, lub osoba, która jest następna w kolejce). Zadanie związane z gramatyką to na przykład ułożenie zdania twierdzącego, przeczącego lub pytania w danym czasie, który właśnie przerabiamy, lub uczyliśmy się wcześniej.
Tworzenie wspólnie gier potrafi sprawić wiele radości i śmiechu a przy tym wspaniałej zabawy już w czasie gry. Poza tym, jest to też bardzo dobry pomysł na spędzenie wspólnie czasu, jak i kreatywnego tworzenia oryginalnej planszówki.
Sy – la – bu – je – my
Kolejnym pomysłem na umilenie dzieciakom czasu i zarazem powtórzenie materiału jest sylabowanie. Na czym ta gra polega? Myślę, że dość łatwo można się domyślić, mimo to wytłumaczę zasady. Gra polega na podaniu jednej sylaby z wyrazu oczywiście w języku obcym, po czym następny gracz musi podać kolejną sylabę tego wyrazu. Jeśli wyraz jest krótki, dwusylabowy, to następna osoba, podając sylabę, kończy słowo, natomiast gdy wyraz jest 3,4,5 -sylabowy i więcej, sylaby podajemy na zmianę. Na przykład wyraz pencil (ołówek) ma dwie sylaby, czyli jak pierwsza osoba powie pen to druga dokańcza mówiąc cil. Przy dłuższych wyrazach będzie zdecydowanie ciekawiej np. naranja (pomarańcza) składa się z 3 sylab więc kończy osoba, która zaczęła (NA-RAN -JA)
Poziom trudniejszy dla odważnych
Dla starszych, wersja trudniejsza, czyli kolokacje, w tej wersji gry, gracz 1 mówi 1 część kolokacji a 2 gracz dodaje słowo by powstała właśnie kolokacja, czyli związek frazeologiczny, będący częstym używanym zestawieniem słów. Na przykład pierwszy gracz mówi play a drugi a game i mamy play a game.
So, play a game this autumn!
¡A jugar este otoño!
Martyna Brzezina
Metodyk Baby English Center